عضلات درگیر در دوچرخه ثابت

داشتن عضله و تقویت عضلات بدن همیشه دارای اهمیت بسیار بالایی بوده است. عضلات در بدن هر انسانی به مانند اسکلت ساختمان است که هرچه محکم تر باشد، ساختمان دوام و توانایی بالاتری دارد. بنابراین اگر شما هم قصد دارید تا در سنین بالاتر دچار ضعف بدنی نشوید، باید حتما تمرینات بدنسازی را با هدف ساخت و تقویت عضلات را در برنامه روزانه خود قرار دهید. تمرینات بدنسازی البته به خودی خود عضلات شما را رشد نمی‌دهند بلکه بافت‌های عضلانی را تحریک کرده تا جذب پروتئین را بیشتر کنند و در نتیجه آرام آرام رشد کرده و تقویت شوند. رژیم غذایی همیشه در کنار بدنسازی دارای اهمیت بوده و قطعا اگر کسی قصد ساخت عضله را داشته باشد، باید حتما رژیم غذایی مناسب داشته و پروتئین مورد نیاز بدنش را نیز تامین کند.
در این مقاله قصد داریم درخصوص عضله سازی و عضلات درگیر در دوچرخه ثابت صحبت کنیم و اهمیت استفاده از دوچرخه ثابت را برای شما شرح دهیم.

 عضلات درگیر در دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت چه عضلاتی را درگیر می‌کند؟

دوچرخه ثابت بیشتر به عنوان یک دستگاه هوازی شناخته می‌شود اما دستگاه‌های هوازی نیز به همان اندازه که برای کاهش وزن مفید هستند، برای عضله‌سازی نیز موثر و دارای اهمیت‌اند. عضله‌سازی با دوچرخه ثابت نیز شامل این مورد می‌شود. دستگاه دوچرخه ثابت در تقویت عضلات نقشی مهم دارد.

در تمرین با دوچرخه ثابت، عضلات جلو ران، پشت ران، ساق پا، فیله کمر، تا حدودی جلو بازو و پشت بازو، شکم و زیر شکم درگیر هستند. این عضلات درگیر در دوچرخه ثابت بسته به نوع تنظیم زین دوچرخه و یا حتی مبلی‌بودن یا اسپینینگ‌بودن دوچرخه ثابت متغیر هستند. مثلا در دوچرخه ثابت مبلی عضلات بازو و شکم تقریبا از روند تحرک خارج شده و بیشتر عضلات ران و ساق پا هستند که در حال تحرک و تقویت می‌باشند. البته پیشنهاد ما به افرادی که دارای ضعف مفصلی یا عضلانی هستند این است که برای شروع از دوچرخه پشتی‌دار یا مبلی استفاده نمایند.

اگر بخواهیم اختصاصا در خصوص هر عضله صحبت کنیم، باید بگوییم که در تمرینات دوچرخه ثابت، به دلیل فعالیت مداوم زانوها و همچنین نحوه حرکت آنها، عضلات ساق پا دائما در حال انبساط و انقباض هستند که این نحوه عملکرد، تا حدودی شبیه ساز تمرینات ساق پا هست اما با فشار وزن بدنتان نه فشار وزنه ها. در ادامه عضلات جلو ران و پشت ران هستند که ارتباط مستقیمی با تنظیم سختی حرکت در دستگاه دوچرخه ثابت دارند.

هرچه شدت سختی حرکت در دستگاه را بالاتر ببرید، فشار بیشتری در عضلات جلوران و پشت ران خود حس می‌کنید. عضله فیله کمر نیز با درصد کمتری اما با همین روال تحت تاثیر تمریناتتان قرار گرفته و تقویت می‌شود. اما عضلات بازو در صورتی تقویت می‌شوند که علاوه برای تنظیم درجه سختی حرکت دوچرخه، حالت نیم خیز گرفته و دستهایتان را ستون بدنتان بر روی دوچرخه کنید. عضلات زیر شکم نیز در هر حالتی درحال تقویت هستند که دلیل آن، تحرک مداوم پاها و وارد آوردن فشار به بخش زیرین شکم می‌باشد.

مدت زمان مورد نیاز برای عضله سازی با دوچرخه ثابت

عضله سازی به تنهایی و فقط با استفاده از دستگاه دوچرخه ثابت اتفاق نخواهد افتاد. استفاده از دوچرخه ثابت تنها در زمانی موثر است که شما قبل و یا بعد از آن تمرینات بدنسازی را گذرانده و فشار کافی را به عضلات بدنتان آورده باشید. مسئله دیگر این است که شما چند روزه به عضلات تراشیده و زیبا نخواهید رسید و برای دیدن تاثیرات ابتدایی تمرینات خود و همچنین عضله سازی با دوچرخه ثابت، حداقل باید ۴ تا ۶ هفته تمرین مداوم داشته باشید. همچنین برای دیدن نتایج آن روی ظاهر بدنیتان، ممکن است ۲ یا ۳ ماه منتظر بمانید.

اما مسئله مورد اهمیت این است که هرچه سخت‌تر و جدی‌تر تمرین کنید، بافت‌های عضلانی شما مستحکم تر شده و به راحتی عضلات خود را از دست نخواهید داد. پیشنهاد ما این است که برای سنجش کیفیت تمرینات خود و همچنین بررسی عضله سازی با دوچرخه ثابت، بعد از ۵ هفته از دستگاه‌های سنجش بدن استفاده کنید تا آماری دقیق از شرایط بدنی خود را بدانید.

در خصوص مدت زمان مورد نیاز برای عضله سازی با دوچرخه ثابت این مورد را نیز باید بگوییم که تمام موارد گفته شده بستگی به شرایط بدنی، میزان و حجم تمرینات، استعداد بدنی در عضله سازی و همچنین نحوه استفاده از دوچرخه ثابت دارد. اگر قصد دارید به طور دقیق طریقه تمرین با دوچرخه ثابت را بدانید، حتما با مربی متخصص مشورت کرده و مطابق با نظرات مربیتان تمرینات خود را پیگیری نمایید.

تمرین دوچرخه ثابت برای عضله سازی

همانطور که گفتیم، برای استفاده از دوچرخه ثابت یا هر دستگاه دیگری، حتما پیش از تمرین از مربی متخصص مشورت بگیرید. اما اگر می‌خواهید تا تاثیرات ابتدایی عضله سازی با دوچرخه ثابت را متوجه شده و همچنین بدانید کدام عضلات درگیر در دوچرخه ثابت بیشتر تقویت می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم دو تمرین زیر را انجام دهید.

  • برای تمرین اول، پس از تمرینات عضلات پا، ۲۰ دقیقه از دوچرخه ثابت با سختی حرکتی ۳ و یا اگر توان بیشتری دارید، با سختی حرکتی ۵ تمرین کنید. قطعا پس از انجام این تمرین و پیاده شدن از روی دوچرخه فشار وارد شده به عضلات بدن خود را حس می‌کنید. البته این مورد را بگوییم که اگر ضعف عضلانی داشته و یا توانایی بدنی محدودی دارید، سختی حرکتی را بر روی ۱ قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.
  • برای تمرین دوم پیشنهادی ما نیز می‌توانید در صورتی که توان بدنی مناسبی دارید، به مدت ۲۰ دقیقه بر روی دوچرخه ثابت نشسته و با سختی حرکتی ۱ یا ۲، شروع به پدال زدن با سرعت بالا و استفاده از توان بدنیتان کنید. قطعا پس از این ۲۰ دقیقه متوجه فشار بر روی عضلات نامبرده بدنتان خواهید شد و درگیری عضلات پای خود را مستقیما لمس خواهید کرد.

تمرینات زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از توان بدنیتان و همچنین قابلیت ها و امکانت دوچرخه ثابتی که در باشگاهتان هست و یا در خانه دارید، انجام دهید و عضلات بدن خود را با استفاده از دستگاه دوچرخه ثابت تقویت نمایید. برای این کار تنها لازم است با استفاده از دانش مربی متخصص و همچنین سنجش قابلیت ها و امکانات دوچرخه ثابت موجود در باشگاه یا در خانه خود، به تمرینات خود به صورت هدفمند بپردازید.

خرید دوچرخه ثابت برای عضله سازی

اگر قصد عضله سازی با استفاده دوچرخه ثابت را دارید و یا شاید هدفتان در کنار عضله سازی، چربی سوزی نیز می‌باشد، باید به دنبال خرید دوچرخه ثابت مناسب و مطابق با نیازهایتان بروید. خرید دستگاه دوچرخه ثابت نسبت به خرید سایر دستگاه‌های ورزشی سختی کمتری دارد و شما تنها باید به ویژگی‌های دوچرخه مد نظرتان و همچنین پشتی دار بودن یا نبودن صندلی آن توجه داشته باشید.

فروشگاه ورزشی دنیز اسپرت یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه‌های کشور است که علاوه بر ارائه راهنمایی پیش از خرید به صورت رایگان، امکان بررسی و مقایسه تقریبا تمامی مدل های دوچرخه ثابت در بازار ایران را برای شما بوجود آورده است. فروشگاه دنیز اسپرت، این امکان را به شما می‌دهد تا علاوه بر داشتن خریدی آسوده و راحت، با خرید دوچرخه ثابت از دنیز اسپرت خدمات پس از فروش، ضمانت اصالت و سلامت کالا و همچنین خدمات نصب در محل را نیز داشته باشید.

سوالات متداول درباره عضلات درگیر در دوچرخه ثابت

در هنگام ورزش با دوچرخه ثابت، چه عضلاتی درگیر هستند؟

در تمرین با دوچرخه ثابت، عضلات جلو ران، پشت ران، ساق پا، فیله کمر، تا حدودی جلو بازو و پشت بازو، شکم و زیر شکم درگیر هستند. عضلات  درگیر البته با توجه به نوع دوچرخه ثابت نیز متغیر هستند.

برای عضله سازی با دوچرخه ثابت، چه مدت باید تمرین کنیم؟

برای تغییر و ساخت عضله با دوچرخه ثابت، باید حداقل باید ۴ تا ۶ هفته تمرین مداوم داشته باشید. همچنین برای دیدن نتایج آن روی ظاهر بدنیتان، ممکن است ۲ یا ۳ ماه منتظر بمانید. البته عضله سازی با دوچرخه ثابت به تنهایی کافی نیست و باید از سایر دستگاه‌های بدنسازی نیز استفاده نمایید.

آیا با دوچرخه ثابت می‌توان عضله سازی کرد؟

برای عضله سازی میتوان از دوچرخه ثابت استفاده کرد. اما باید از مربی و متخصص برنامه گرفته و به غیر از دستگاه‌ دوچرخه ثابت، از سایر وسایل بدنسازی نیز استفاده کرده و بدنی خوش فرم داشته‌باشد.

 

ارسال سوالات و دریافت مشاوره

  • Please enter a number from ۱۱ to ۱۱.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماستو وارد کن برنامه رایگان بگیر
ارسال
close-link