عوارض ناشی از زانوی ضربدری

عوارض ناشی از زانوی ضربدری :

 

– تغییر محل مرکز ثقل بدن
– کوتاهی قد
– تغییر الگوی راه رفتن
– آرتروز زود رس زانو: فشارهای زیادی که برسطح مفصلی وارد می شود، زمینه بروز آرتروز را سریع تر از زمان معمول فراهم می سازد
– ایجاد تغییر شکل در پا: زانوی ضربدری موجب بروز تغییر شکل های به صورت ثانویه در پا می شود
– افزایش آسیب پذیری مفصل: چون وضعیت بیوکانیکی طبیعی مفصل زانو به هم می خورد، زمینه بروز آسیب در این مفصل افزایش می یابد.
– درد: در تغییر شکل زانوی ضربدری ممکن است درد در هر دو قسمت داخلی و خارجی زانو بروز کند، درد در قسمت داخلی زانو به علت کشیدگی بافت نرم و درد در قسمت خارجی زانو به علت نزدیک شدن استخوان درشت نی و فشرده شدن این دو استخوان روی یکدیگر است.
– در رفتگی مکرر کشکک: اگر تغییر شکل زانو ضربدری وجود داشته باشد ، احتمال در رفتگی کشکک به سمت خارج افزایش می یابد.در رفتگی کشکک در زانو ضربدری در زنان خیلی شایع است.

نحوه‌ی درمان پای ضربدری :

حالت ضربدری زانو‌ها به طور طبیعی در بسیاری از کودکان وجود دارد، در این مرحله توصیه می‌شود که کودک زیر نظر پزشک متخصص باشد و وضعیت او به طور منظم ارزیابی شود. در صورتی که با رشد کودک و بالا رفتن سن او، حالت ضربدری زانو‌ها به خودی خود اصلاح نشود، لازم است روش درمانی خاصی برای اصلاح شکل پاها به کار گرفته شوند. در صورتی که وجود اختلالات تغذیه‌ای، بیماری‌های مفاصل یا سایر بیماری‌ها تشخیص داده شود، لازم است در ابتدا برای درمان آن‌ها اقدام شود. مکمل‌هایی مانند ویتامین D، ویتامین C، و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است تجویز شوند.
ممکن است برای پشتیبانی بهتر از زانو‌ها و اصلاح زاویه قرارگیری زانوها و مچ پاها کفش‌، یا بریس‌های مخصوص استفاده در شب تجویز شوند.
فیزیوتراپیست با بهره‌گیری از برنامه‌های ورزشی و کششی مناسب با وضعیت و میزان انحراف پای ضربدری در بیمار به بهبود وضعیت و کاهش درد در بیماران کمک خواهد کرد. با تقویت عضلات پا، به بیمار کمک می‌شود تا بدن خود را در وضعیت صحیح قرار داده و از آسیب‌های آتی به خاطر ضربدری شدن پاها نیز جلوگیری کند. در ادامه با انجام ورزشهای صحیح در راستای تقویت عضلات راست کننده پا وضعیت نرمال قرارگیری زانوها به حالت پایداری خواهد رسید.
شاد و تندرست باشید

حیدری

 

پای ضربدری

پای ضربدری

پای ضربدری

پای ضربدری

پای ضربدری

پای ضربدری

پای ضربدری

ارسال سوالات و دریافت مشاوره

  • Please enter a number from ۱۱ to ۱۱.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شماره تماستو وارد کن برنامه رایگان بگیر
ارسال
close-link