ابتدا بهتر است تعدادی از مواردی که به قهوه و مضرات آن نسبت داده می شوند، را بیان کنم .
گفته می شود قهوه تاثیری در بالا بردن فشارخون دارد.

بااینکه یک افزایش جزئی در فشارخون ایجاد می‌کند، فقط برای آنها که به طور طبیعی فشارخون کنترل نشده بالا دارند و زنان باردار در دوز مصرف بالا می‌تواند مشکل‌ساز باشد، که البته تحقیقات نشان می‌دهد محدود کردن مصرف قهوه به ۲ فنجان در روز می‌تواند ضرر آن بر سلامت کودک را کاهش دهد.

در مورد قهوه نیز مثل سایر چیزها، زیاد آن خوب نیست. اگر مقدار زیادی قهوه مصرف کنید (بیش از ۵ فنجان در روز)، احتمال باریک شدن مغزاستخوان را بالا می‌برید. این آسیب‌پذیری شما در برابر شکستگی را مخصوصاً در سنین بالاتر، بالا می‌برد، به همین علت بهتر است که مصرف قهوه را یک حد مناسب نگه دارید.

عارضه جانبی دیگری که ممکن است با نوشیدن قهوه ایجاد شود این است که نتوانید بخوابید.

خیلی وقت‌ها این بخاطر این است که قهوه یا هر چیز دیگری که در آن کافئین دارد را نزدیک به زمان خوابتان نوشیده باشید. برای از میان برداشتن این تاثیر، بهتر است مصرف هر چیزی که حاوی کافئین است را از ساعت ۲ بعدازظهر به بعد قطع کنید اما یادتان باشد که تاثیر آن بر افراد مختلف، متفاوت است.

اما مزایای سلامتی نوشیدن قهوه حتی از فهرستی از نوشیدنی‌ها سودمندتر است که می‌توان در رابطه با سلامتی نوشید.

در موارد متعدد درگذشته، درباره مشکلات بهداشتی قهوه عموماً هشدار داده‌شده است ، اما همچنان نوشیدن قهوه بخشی از روال روزانه تعداد بیشتری از مردم در سرتاسر جهان است.

آخرین مطالعات در مورد قهوه در میان محققان پزشکی و پزشکان این است که احتمالاً قهوه سودمند است.

برخی از مزایای بالقوه‌ای که افراد در هنگام نوشیدن قهوه می‌توانند به دست آورند عبارت‌اند از :

۱. بهبود سطح انرژی، خلق‌وخوی، حافظه، زمان واکنش و عملکرد شناختی به‌طورکلی.
۲. سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد.
۳. افزایش سطح آدرنالین در جریان خون باعث افزایش عملکرد بدن می‌شود.
۴. غنی از ویتامین B2، ویتامین B3، منیزیم، ویتامین B5، پتاسیم و منگنز.
۵. کاهش خطر آلزایمر.
۶. کاهش خطر پارکینسون.
۷. در محافظت از کبد از سیروز کمک می‌کند.
۸. و در آخر باعث پیشگیری از بیماری فشار خون بالا میشود.

نکته‌ای مهم این اثرات مربوط به قهوه، به دور از هرگونه ماده‌ی افزودنی مانند شکر، شیر و … است .
.
شاد و هوشیار باشیم
حیدری
.