تردمیل در بارداری

‌،بارداری همواره یکی از حساس ترین مراحل زندگی بانوان بوده و معمولا در دوران بارداری اکثر فعالیت‌های بدنی برای بانوان ممنون و یا محدود می‌شوند. بلند‌کردن اجسام سنگین، خوردن برخی خوراکی‌ها و یا سایر موارد از نمونه ممنوعیت‌ها است. همچنین ننشستن طولانی مدت، خوابیدن بر روی شکم و داشتن استراحت کافی از محدودیت‌هایی است که در دوران بارداری برای زنان باردار در نظر گرفته می‌شود. اما مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که آیا زن باردار باید تحرک بدنی خود را به صفر رسانده و تحرک نداشته باشد؟ یا استفاده از دستگاه‌های ورزشی از جمله استفاده از تردمیل در بارداری ممنوع است؟ در ادامه به سوالاتی که ممکن است برخی از زنان در دوران بارداری با آن مواجه شوند، پاسخ می‌دهیم.

تردمیل در بارداری

آیا استفاده از تردمیل در دوران بارداری خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال و هر سوالی در خصوص استفاده از تردمیل در بارداری باید بگوییم که استفاده از تردمیل در دوران بارداری نه تنها خطرناک نیست بلکه بسیار مفید و حائز اهمیت است. استفاده از تردمیل در بارداری به جای انجام تمرینات سنگین دیگر و یا حتی استفاده از سایر دستگاه‌های هوازی امنیت بالایی دارد. همچنین ورزش با تردمیل علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن و گردن خون، باعث افزایش روحیه و همچنین جلوگیری از افسرده شدن زن باردار می‌شود. نکته مهم در خصوص استفاده از تردمیل در بارداری این است که اگر زن باردار قصد ورزش کردن در دوران بارداری را دارد، به خصوص در سه ماهه سوم دوران حاملگی باید فشار تمرینات خود را به حداقل برساند تا در این مرحله حساس از دوران بارداری به مشکل دچار نشود.

فواید تمرینات تردمیل در دوران بارداری

استفاده از تردمیل در بارداری همانطور که گفتیم مفید است. مهم ترین فایده استفاده از تردمیل در بارداری حفظ تناسب اندام و شادابی بدن می‌باشد. معمولا بانوان در هنگام حاملگی دچار پرخوری و افزایش وزن می‌شوند. همین مسئله سبب می‌شود تا از تناسب اندام دور شده و حتی پس از بارداری نیز نتوانند اندام ایده‌آل سابق خود را بازگردانند. به همین دلیل داشتن تمرینات ورزشی از جمله استفاده از تردمیل به آنها توصیه می‌شود. افزایش سوخت و ساز بدن، افزایش گردش خون، حفظ روحیه و شادابی روحی و همچنین کمک به سلامت بچه از فواید مهم تمرینات تردمیل در دوران بارداری است.

عوارض استفاده نادرست از تردمیل هنگام بارداری

استفاده نادرست از تردمیل چه در دوران بارداری چه در سایر زمان‌ها مشکل ساز است. هر وسیله و دستگاه ورزشی‌ای قابلیت‌های مختلفی دارد که تقریبا هرکسی می‌تواند از آنها استفاده کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که هر شخص به چه شکل و با چه الگویی باید تمرینات خود را انجام دهد تا به مشکل نخورد؟

در دوران بارداری در صورت استفاده نادرست از تردمیل و فشارآوردن به بدن، اولین مشکلی که بوجود می‌آید، به خطرافتادن سلامت بچه است. فشار زیاد به بدن، دویدن، آب نرساندن به بدن، تغذیه نامناسب قبل و بعد از تمرین با تردمیل و سایر اشتباهات ممکن است با به خطرافتادن سلامت فرزند مشکل‌ساز شوند. عارضه دیگری که ممکن است با استفاده نادرست بوجود بیاید، بدن درد و دردهای مفصلی و عضلانی است. این عوارض ممکن است زن باردار را با محدودیت‌های بیشتری مواجه کند که در صورت ادامه‌دار بودن ممکن است سلامت بچه را نیز به خطر بیندازد.

نحوه استفاده صحیح از تردمیل در دوران بارداری

به همان اندازه که تمرین با تردمیل در بارداری مهم است، استفاده صحیح از آن نیز مهم بوده و باید مورد توجه قرارگیرد. نکات مختلفی در هنگام استفاده از تردمیل وجود دارند که باید همواره به آنها پایبند بود. این نکات به دو بخش نحوه تمرین صحیح و موارد احتیاطی در هنگام ورزش کردن با تردمیل تقسیم می‌شوند. جدای ازینکه در پیش از دوران بارداری ورزش کرده اید یا خیر، در دوران حاملگی ورزش کردن هم برای شما و هم برای فرزندتان حائز اهمیت است و سلامت شما و فرزندتان را تضمین می‌کند. اما نکات مهمی که باید در هنگام ورزش مد نظر داشته باشید تا علاوه بر لذت‌بردن از ورزش، سلامت خود و فرزندتان را نیز تضمین کنید شامل موارد زیر هستند:

۱.شدت ورزش و پیاده روی

شدت ورزش در دوران بارداری باید متوسط رو به کم باشد. شما دیگر یک فرد ورزشکار یا یک فرد عادی نیستید و حتی با وجود توانایی های بیشتر، نباید شدت ورزش خود را بالا ببرید زیرا ممکن است شما توان انجام تمرینات را داشته باشید اما فرزندتان در مرحله ای قرار ندارد که بتواند هرنوع فعالیت سنگینی را تحمل کند. در استفاده از تردمیل نیز پیشنهاد ما این است که پیاده روی با سرعت متوسط و تنها در ماه های ابتدایی حاملگی، پیاده روی با سرعت کمی بیشتر از متوسط مناسب است. به خاطر داشته باشید که دویدن بر روی تردمیل از سری کارهای خطرناکی است که نباید انجام دهید. شما تنها تا زمانی بر روی تردمیل بدوید که هنوز شکمتان برآمده نشده و سنگین نشده‌اید.

۲.تکرار تمرینات و برنامه ریزی دقیق

تمرین برای یک روز و دوروز کافی نیست. اگر می‌خواهید تا از دوران بارداری لذت برده و با سلامت کامل آن را به پایان برسانید، باید یک روند دائمی از تمرینات را با برنامه‌ریزی از قبل برای خود مشخص کنید. سعی کنید هفته‌ای ۳ مرتبه و بصورت یک روز درمیان به تمرینات خود بپردازید و در هر دفعه بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بر روی تردمیل پیاده روی کنید. همچنین علاوه بر استفاده از تردمیل می‌توانید از حرکات کششی سبک به جهت گرم‌کردن و یا سرد‌کردن قبل و بعد از تمرینات خود استفاده نمایید.

۳.کنترل تعادل بر روی تردمیل

استفاده از تردمیل در ابتدای بارداری آسان است. اما با گذر زمان، ممکن است مقداری سخت تر شود. اگر شما نیز در دوران بارداری با مشکل عدم تعادل در هنگام ورزش کردن روبرو شدید، استفاده از دستگیره‌های کناری تردمیل تنها به جهت حفظ تعادل و نه به جهت انداختن وزن بدن بر روی آنها می‌تواند راه مناسبی باشد تا بتوانید به راحتی ورزش کنید.

۴.مراقبت از سلامتی در هنگام استفاده از تردمیل در بارداری

بی احتیاطی ممکن است حتی برای لحظه ای سبب شود تا خطرات مختلفی شما و فرزندتان را تهدید کند. در هنگام شروع کار با تردمیل، حتما پیش از حرکت تسمه تردمیل پاهای خود را برروی لبه‌های کناری بگذارید و سپس پاهای خود را برروی تسمه گذاشته و شروع به ورزش کنید. همچنین در انتهای تمرین نیز تا زمانی تسمه تردمیل از حرکت نایستاده، اصلا اقدام به خارج شدن از روی تردمیل نکنید. نکته دیگر این است که در هنگام ورزش دائما حواستان به توانایی بدنیتان بوده و در صورت خستگی بلافاصله سرعت حرکت تردمیل را کاهش دهید.

نکات مهم برای استفاده از تردمیل

نکات مهم استفاده از تردمیل در بارداری

برای استفاده از تردمیل در بارداری باید نکات مختلفی را چه از نظر ورزشی و چه از نظر ایمنی در نظر بگیرید. این نکات به صورت خلاصه عبارتند از:

  • پوشیدن لباس مناسب و عدم پوشیدن لباس‌های سایز بزرگ
  • پیاده روی سریع و با تمرکز بهتر از دویدن است.
  • استفاده از شیب ملایم بهتر از دویدن بر روی سطح صاف است.
  • آب بنوشید.
  • با معده خالی ورزش نکنید اما تا حداقل یک ساعت پیش از ورزش نیز غذا نخورید.
  • به خود فشار نیاورده و زیاد از حد ورزش نکنید.
  • اگر از قبل برای بارداری خود برنامه ریزی کرده‌اید، پیش از بارداری تمرینات خود را شروع کنید تا در دوران بارداری شرایط بهتری داشته باشید.
  • برای حفظ تعادل دستگیره های کناری را با دست بگیرید.
  • رو به جلو خم نشوید.
  • اگر شکمتان برآمده شده، با دو دست زیر شکم خود را بگیرید.
  • تمرینات سبک اما مداوم را انجام دهید.

با رعایت کردن این موارد قطعا دوران بارداری لذت بخشی را خواهید داشت. در نظر داشته باشید که شما به دنبال زیبایی اندام و تبدیل شدن به یک ورزشکار حرفه‌ای نیستید و با هدف حفظ سلامتی خود و فرزندتان ورزش می‌کنید.

چه کسانی نباید در دوران بارداری از تردمیل استفاده کنند؟

افرادی که دارای اضافه وزن زیاد، مشکلات عضلانی و مفصلی، دارای سابقه عمل های مفصلی و دیسکی و همچنین زنانی که برآمدگی شکمی زیادی دارند، بهتر است به جای استفاده از تردمیل، از تمرینات سبک دیگری استفاده کنند. همچنین اگر در طول دوران بارداری یا در زمان استفاده از تردمیل در بارداری با یکی از موارد زیر مواجه شدید، فورا استفاده از تردمیل را متوقف کنید.

  • تکان‌خوردن جنین
  • افزایش یا کاهش ناگهانی ضربات جنین به شکم
  • درد در قلب و قفسه سینه
  • درد در ناحیه شکم و زیر شکم
  • سردرد، سرگیجه و یا درد های ادامه دار
  • ترشح مایع و یا ترشح خون از بدن
  • ضعف بدنی

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در خصوص نکات مهم ورزشی و همچنین استفاده از تردمیل در بارداری صحبت کنیم و مواردی که در دوران بارداری باید لحاظ شود را مرور کنیم. به عنوان صحبت آخر این مسئله را نیز بگوییم که ورزش چه در دوران بارداری و چه در دوران پیش و پس از بارداری بسیار حائز اهمیت است. بنابراین سعی کنید همیشه و در هر شرایطی آمادگی جسمانی و تناسب اندام خود را حفظ نمایید. همچنین اگر می‌خواهید به صورت ادامه دار ورزش کنید و همواره تناسب اندام خود را حفظ کنید، با راهنمایی‌های دکتر خود، از مربی متخصص نیز برای داشتن برنامه ورزشی مناسب کمک بگیرید. همچنین اگر به دنبال خرید دستگاه تردمیل هستید، می‌توانید از فروشگاه ما دیدن کنید. یکی از مزیت‌های فروشگاه دنیز اسپرت این است که می‌توانید برای انتخاب تردمیل مناسب، از متخصصان ما به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + چهارده =