راهنمای استفاده از تردمیل

ورزش‌کردن و حفظ تناسب اندام شاید در کنار خوردن و خوابیدن جزو کارهایی باشد که انجام دادنش برای همه ضروری بوده و تا حدودی لازمه زندگی سالم انسان‌ها باشد. در این بین پیاده‌روی و دویدن که ساده‌ترین راه رسیدن به سوخت و ساز بالای بدنی و سریع‌ترین راه برای رسیدن به سلامتی قلب و عروق است را می‌توان به عنوان ورزشی مثال زد که هرکسی باید در طول روز حداقل برای چند دقیقه هم که شده آن را انجام دهد. اما با گرم شدن هوا و یا حتی با سرد شدن هوا در فصل زمستان، ممکن است پیاده روی و دویدن برای همگان در این شرایط راحت نبوده و افراد را دچار مشکل کند. استفاده از تردمیل در فضای مناسب خانه یا باشگاه بهترین گزینه برای افرادیست که در چنین موقعیتی قرار گرفته اند. درادامه در خصوص دستگاه تردمیل و راهنمای استفاده از تردمیل صحبت خواهیم کرد.

راهنمای استفاده از تردمیل

آشنایی با بخش های مختلف تردمیل

دستگاه تردمیل از قطعات مختلفی تشکیل شده تا بتواند به راحتی شبیه‌سازی پیاده‌روی و دویدن را در شرایط گوناگون برای شما انجام دهد. اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه تردمیل، موتور تردمیل، صفحه نمایش، تسمه اصلی و موتور و لوازم جانبی تردمیل است. در ادامه درباره این بخش‌ها صحبت می‌کنیم.

موتور تردمیل

مغز متفکر تردمیل موتور آن است. موتور تردمیل کار راه اندازی و شروع به کار تمام قطعات تردمیل را انجام می‌دهد. موتور تردمیل های خانگی و اکثر تردمیل‌های باشگاه از نوع DC می‌باشد و موتورتردمیل های بسیار قوی با تحمل وزنی بالا از نوع AC است. البته ممکن است پس از چند سال موتور تردمیل به دلیل خرابی سیم پیچی و یا اتمام ذغال از کار بیافتد که نیاز به تعمیر خواهد داشت.

صفحه نمایش

صفحه نمایش تردمیل کنترل گر تمامی کارهای تردمیل است. نمایش ضربان قلب، نمایش مسافت طی شده، نمایش کالری سوزانده شده و …. در کنار تنظیم سرعت حرکت و تنظیم شیب از طریق نمایشگر تردمیل انجام می‌شود.

تسمه اصلی و موتور

تسمه همان جایی است که ورزشکار بر روی آن حرکت می‌کند. لایه‌ای ضخیم و معمولا با عرض ۶۰ سانتی متری که پس از شروع حرکت تردمیل به حرکت درآمده و ورزشکار بر روی آن قدم برداشته یا شروع به دویدن می‌کند. تسمه موتور نیز تسمه ایست که به موتور وصل شده و قلتک ها را به حرکت در می‌آورد.

لوازم جانبی تردمیل

لوازم جانبی تردمیل در انواع تردمیل متفاوت است اما برخی لوازم در تمامی تردمیل‌ها ثابت اند. مثلا گیره ایمنی تردمیل که معمولا از یک طرف آهن ربایی و از یک طرف گیره ای تشکیل شده است. سمت گیره را به جهت گیر انداختن به لباس طراحی کرده‌اند تا در صورتی که از روی تردمیل افتادید و یا تعادلات را از دست دادید، به سرعت بتوانید تردمیل را متوقف نمایید. پد ضربه‌گیر و قفل نیز جز لوازم جانبی تردمیل به حساب می‌آیند. پد ضربه گیر معمولا در زیر پایه های تردمیل قرار میگیرد. در صورت دویدن و صدا دادن تردمیل، صدای اضافی توسط پد ضربه‌گیر گرفته می‌شود. در صورت استفاده از پد ضربه‌گیر در اپارتمان، طبقات زیرین متوجه صدای تردمیل نخواهند شد.

نحوه استفاده از تردمیل

نحوه کار با تردمیل

تمامی تردمیل ها روش روشن و خاموش کردن مشابهی دارند. زدن کلید استارت برای روشن‌شدن و زدن کلید استاپ برای خاموش‌شدن دستگاه است. به یاد داشته باشید که کشیدن گیره ایمنی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. مگر در مواقع ضروری زیرا در صورت تکرار ممکن است تردمیل شما را دچار خرابی کند.

همچنین تنظیم شیب و سرعت تردمیل نیز به این شکل کار می‌کنند که شما هرچه دکمه مثبت اسپید را فشار دهید سرعت بیشتری خواهید داشت و برعکس. برای تنظیم شیب نیز دکمه ای با عنوان incline وجود دارد که می‌توانید شیب دستگاه را با آن تنظیم نمایید. حتما پیش از خرید تردمیل از فروشنده آن نکاتی که در خصوص نحوه استفاده از تردمیل و طرز استفاده صحیح از تردمیل وجود را دارد را بپرسید.

نحوه استفاده صحیح از تردمیل برای مبتدیان

اگر مبتدی هستید و هنوز عضلات و مفاصل شما عادت به ورزش کردن نکرده‌اند، بهتر است نکاتی را پیش از ورزش با تردمیل و همچنین در هنگام استفاده از تردمیل بدانید. این نکات بسیار راحت اما مهم است. دانستن نحوه استفاده تردمیل برای مبتدیان می‌تواند مانع از مصدومیت‌های احتمالی شده و باعث لذت بردن افراد تازه کار از ورزش کردن شود.

حتما پیش از شروع استفاده از تردمیل، حداقل به مدت ۵ دقیقه بدنتان را با استفاده از حرکات کششی گرم کنید. در هنگام استفاده از تردمیل برای چند بار اول سعی کنید سرعت تردمیل را متناسب با توان بدنتان بین ۴ تا ۷ کیلومتر بر ساعت نگه دارید تا کم کم توان سریع‌تر راه رفتن و یا دویدن آرام را بدست آورید. سعی کنید اگر قصد استفاده از شیب را دارید سطح شیب را بین ۴ تا ۷ نهایتا قرار داده و در هنگام استفاده از شیب سرعت دستگاه تردمیل را از ۴ و نیم کیلومتر بر ساعت بالاتر نبرید. با رعایت همین نکات ساده می‌توانید آرام آرام بدنتان را به تردمیل عادت داده و همچنین چربی سوزی را نیز به همراه داشته باشید.

نحوه استفاده از تردمیل برای لاغری

اگر با هدف لاغری از تردمیل استفاده می‌کنید و بدنتان به استفاده از تردمیل عادت کرده است، بهتر است بسته به وزن بدنتان نکاتی را رعایت کنید. همواره دویدن آرام بهتر از راه رفتن سریع است پس بسته به توان بدنی و وزنتان سعی کنید سرعت تردمیل را در حالتی قرار دهید که به جای راه رفتن سریع، فرم دویدن به بدن خود داده و آرام بدوید. استفاده از شیب نیز بسیار مناسب است و اگر حالت متعادل شیب را که بین ۷ تا ۱۰ است تنظیم کنید، شبیه سازی کوه نوردی را انجام داده و می‌توانید چربی سوزی و در نهایت لاغری را بدست آورید.

دستورالعمل اصول استفاده از تردمیل

منظور از دستورالعمل، رعایت نکات مهمی است که باید انجام دهید تا در روی تردمیل دچار مشکل نشوید. اگر در حالت دویدن سریع هستید و خسته می‌شوید، به یکباره تردمیل را خاموش نکنید. ابتدا سرعت تردمیل را تا ۵ کیلومتر بر ساعت یا کمتر پایین آورده و صبر کنید تا تردمیل به سرعت پایین برسد. سپس آن را خاموش کنید تا تردمیل خراب نشود.

البته به این نکته توجه داشته‌باشد که در حین راه‌رفتن و یا دویدن تحت هیچ شرایطی گیره ایمنی تردمیل را نکشید. مگر در مواقع ضروری که احتمال افتادن و یا ایجاد مصدومیت برایتان وجود دارد. علاوه بر این بستن گیره ایمنی به لباس نیز می‌تواند به شما در این امر کمک نماید. مورد بعدی حفظ تعادل است و باید حتما حواستان باشد که خیلی جلو یا خیلی عقب بر روی تردمیل قرار نگرفته باشید. همچنین از سمت چپ و راست به لبه‌های تردمیل نزدیک نباشید تا بتوانید علاوه بر حفظ تعادل، از مصدومیت های احتمالی جلوگیری کنید.

نحوه نگهداری از تردمیل

نگهداری صحیح از تردمیل

تردمیل نیز مانند هر وسیله دیگری نیاز به نگهداری دارد. روغن کاری همیشگی مطابق با دفترچه راهنمای استفاده از تردمیل یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید. خاموش نکردن تردمیل در حالت شیب نیز موردی است که می‌تواند به افزایش سلامتی دستگاه تردمیلتان کمک کند. پس همیشه در انتهای استفاده از تردمیل، شیب تردمیل را صفر کرده و سپس خاموش کنید. تمیزکردن تردمیل و گردگیری آن نیز بسیار مهم است. زیرا در صورت نفوذ حجم زیادی از خاک به قطعات تردمیل، ممکن است با گذشت زمان خراب شود. همچنین جهت جلوگیری از کثیف شدن تردمیل آن را در محلی قرار دهید که مناسب باشد.

نکات مهم ورزش با تردمیل

همانطور که گفتیم، حتما باید آمادگی بدنی مناسب برای استفاده از تردمیل را پیش از شروع ورزش داشته باشید. گرم کردن پیش از ورزش به مدت حداقل ۵ دقیقه برای همه ضروری است. پوشیدن کفش مناسب و پوشیدن لباس‌هایی که علاوه بر جذب عرق بدن، تنگ نبوده و در هنگام ورزش‌کردن محدودیت حرکتی برایتان ایجاد نکنند نیز ورزش‌کردن موثر است. استفاده نکردن از گوشی تلفن همراه نیز در هنگام دویدن بر روی تردمیل اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا علاوه بر احتمال بروز سرگیجه، ممکن است تعادل شما را نیز بهم بزند.

خرید تردمیل

در این مقاله سعی کردیم شما را با دستگاه تردمیل و نحوه استفاده از تردمیل آشنا کنیم. همچنین گفتیم که جهت نگهداری بهتر دستگاه تردمیل، حتما به بررسی دفترچه راهنمای استفاده از تردمیل توجه داشته باشید. اما حالا اگر قصد خرید تردمیل را دارید بهتر است آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. فروشگاه ورزشی دنیز اسپرت یکی از این فروشگاه هاست.

فروشگاه دنیز اسپرت با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه تولید و عرضه لوازم و دستگاه‌های ورزشی و بدنسازی از جمله دستگاه تردمیل، همواره سعی کرده تا نیاز هموطنان را در بالاترین سطح پوشش داده و رفع نماید. در فروشگاه دنیز اسپرت علاوه بر دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید توسط تیم متخصص ورزشی، شما عزیزان می‌توانید از خدمات پس از فروش، ضمانت اصالت و سلامت کالا و همچنین دریافت ضمانت اختصاصی برای هر محصول استفاده نمایید. اگر قصد خرید تردمیل را دارید، حتما تنوع زیاد محصولات در سایت دنیز اسپرت را بررسی کرده و پس از مقایسه و دریافت مشاوره از تیم متخصص پشتیبانی ما، اقدام به خرید با بهترین قیمت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 8 =