دوچرخه ثابت برای سیاتیک

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از درد سیاتیک خسته شده‌اید، باید بدانید که انجام برخی از ورزش‌ها به کمک تجهیزات بدنسازی برای سیاتیک بسیار مفید است. به عنوان مثال دوچرخه ثابت برای سیاتیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید وضعیت جسمانی خود را بهبود ببخشید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با فواید دوچرخه ثابت برای درمان سیاتیک آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

دوچرخه ثابت برای سیاتیک

سیاتیک چیست؟

عصب سیاتیک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عصب‌های بدن انسان شناخته می‌شود. محل قرارگیری این عصب در داخل باسن و پشت ران است و امتداد آن به زانو می‌رسد. در صورتی که شما در این نواحی یعنی کمر، باسن، پشت ران، پشت پا و خارج ساق پا احساس درد داشتید، احتمالا دچار درد سیاتیک شده‌اید. این درد معمولا به صورت یک طرفه و گاهی به صورت دو طرفه اتفاق می‌افتد.

برخی این درد را به طور ناگهانی احساس می‌کنند. اما ممکن است درد سیاتیک به صورت تدریجی در شما افزایش پیدا کند. در چنین حالتی ممکن است در قسمت عضلات و یا ساق پای خود احساس درد، ضعف و یا بی‌حسی داشته باشید. همچنین ممکن است در برخی از شرایط کف پا یا کمر شما حالت سوزش داشته باشد. انجام برخی از ورزش‌ها به کمک دستگاه‌های بدنسازی مانند دوچرخه ثابت برای سیاتیک بسیار مفید و موثر است.

بنابراین در صورت به وجودآمدن درد سیاتیک، مراجعه به پزشک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که ممکن است درد سیاتیک در اثر پارگی دیسک کمر یا تنگی کانال نخاع اتفاق افتاده باشد. در چنین شرایطی دکتر عمل جراحی را به شما پیشنهاد می‌دهد؛ بنابراین نباید نسبت به دردهای سیاتیک بی‌اهمیت بود. چرا که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است، آسیب‌ جدی به بدن شما وارد شود.

در صورتی که دچار درد سیاتیک باشید، هنگام ایستادن، حرکت کردن، نشستن طولانی‌مدت، خم شدن به جلو و راه رفتن درد شما تشدید می‌شود و کف پا و انگشتان پای شما دچار درد و گزگز می‌شوند. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم که کمی دراز بکشید تا درد شما آرام بگیرد. شدت درد سیاتیک در افراد متفاوت است. شما می‌توانید با روش‌های مختلف مانند استفاده از دوچرخه ثابت برای سیاتیک شدت درد این بیماری را کمتر کنید.

دلایل به وجود آمدن درد سیاتیک

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که علت به وجود آمدن درد سیاتیک چیست، باید بگوییم که این درد ممکن است براثر بیماری‌ یا شیوه نادرست زندگی افراد اتفاق بیفتد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیسک فتق: شایع‌ترین دلیل ایجاد دردهای سیاتیکی، وجود دیسک فتق یا لغزنده است. دیسک فتق فشار بسیار زیادی را به ریشه عصب سیاتیک وارد می‌کند. دیسک‌های کمر، به صورت بالشتک‌های ژله‌ای بین مهره ستون فقرات قرار گرفته‌اند. زمانی که مرکز ژله‌ای از داخل دیسک خارج شود، دیسک فتق اتفاق می‌افتد.
  • تنگی نخاع: در صورتی که کانال نخاع به صورت غیر طبیعی باریک شود، درد سیاتیک اتفاق می‌افتد. تنگی نخاع در اثر سایش دیسک بین مهره‌های کمر اتفاق می‌افتد. این ساییدگی باریک شدن مجاری عصب و کوتاه شدن قد آنها را به دنبال دارد. استفاده از دوچرخه ثابت برای دیسک کمک می‌کند تا حدودی مشکل شما درمان شود.
  • تومور: در صورتی که در کانال نخاع کمر، تومور وجود داشته باشد، این موضوع می‌تواند عصب سیاتیک را تحت تاثیر خود قرار دهد.
  • آرتروز: اعصاب کمر ممکن است در اثر خارهای استخوان دچار تحریک و درد شوند.
  • افزایش سن: بالا رفتن سن، باعث فرسودگی دیسک‌‌های کمر و تغییرات آرتروزی می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث فشارآمدن به عصب سیاتیک شود.
  • چاقی: اضافه وزن در افراد باعث فشار آمدن به ستون فقرات می‌شود. این موضوع خود می‌تواند دلیلی بر فشار مضاعف بر روی عصب سیاتیک باشد.
  • نشستن طولانی: اگر شما هم جزو افرادی هستید که مدت‌های طولانی در سر کار می‌نشینید، باید بگوییم که مستعد درد سیاتیک هستید.
  • دیابت: افرادی که دچار دیابت هستند، این بیماری می‌تواند به عصب سیاتیک آنها صدمه وارد کند.
  • سندرم Piriformis: عضله کوچک موجود در عمق باسن، گاهی عصب سیاتیک را تحت فشار قرار می‌دهد.

نحوه پیشگیری از سیاتیک

نحوه پیشگیری از درد سیاتیک

برای پیشگیری از درد سیاتیک و یا هر نوع کمردرد، توجه به نکات زیر بسیار کاربردی است:

  • در صورتی که اضافه وزن دارید و دچار درد سیاتیک هستید، حتما باید نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنید. برای این منظور می‌توانید از دوچرخه ثابت برای سیاتیک استفاده کنید.
  • از بلند کردن اشیای سنگین به طور ناگهانی جدا خودداری کنید.
  • ورزش‌هایی که باعث تقویت عضلات شکم و کمر می‌شوند از  جمله پیاده‌روی، دو، شنا، دوچرخه‌سواری، یوگا، پیلاتس، تمرین‌های قدرتی و… انجام دهید.
  • برای پیشگیری از درد سیاتیک، پوشیدن کفش‌های مناسب بسیار تاثیرگذار است. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که از پوشیدن کفش‌های تخت و یا پاشنه‌دار به مدت طولانی جدا خودداری کنید. به جای آن می‌توانید کفش‌هایی با پاشنه‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری برای راه رفتن استفاده کنید.
  • در صورتی که بدن شما در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، کمتر دچار درد سیاتیک می‌شوید. به عنوان مثال درست ایستادن و یا صحیح بلند کردن اجسام سنگین از بروز هرگونه کمر درد پیشگیری می‌کند.
  • درست خوابیدن، درد سیاتیک را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال هنگام خوابیدن بهتر است تا بالشتی را بین دو زانو خود بگذارید یا اگر عادت دارید تا به صورت طاق باز بخوابید، حتما بالشتی را برای خم شدن پاها، زیر زانوی خود قرار دهید.

فواید دوچرخه ثابت برای سیاتیک

به صورت کلی انجام برخی تمرینات و کشش‌های ساده ورزشی همراه با برخی تجهیزات بدنسازی مانند دوچرخه ثابت برای سیاتیک باعث کاهش میزان درد در افراد می‌شود. بسیاری از پزشکان بر این باورند که استفاده از دوچرخه ثابت می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش کمر درد به خصوص دردهای سیاتیکی داشته باشد. به این دلیل که پدال‌زدن با دوچرخه ثابت فشار بسیار کمی را به بدن بیمار وارد می‌کند.

بنابراین اگر شما هم دچار دردهای سیاتیکی هستید، استفاده از دوچرخه ثابت را باید به عادت همیشگی ورزش کردن خود تبدیل کنید. به این دلیل که این ورزش فشار بسیار کمی را بر روی ستون فقرات شما وارد می‌کند. از طرفی دیگر با افزایش میزان جریان خون، باعث بهبود عضلات و کمر می‌شود.

تمرین با دوچرخه‌های ثابت پشتی‌دار برای کسانی که دچار دردهای سیاتیکی هستند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. چرا که در این نوع دوچرخه‌ها بدن در حالت بسیار خوبی قرار می‌گیرد و فرد بیمار با تکیه‌دادن به پشتی می‌تواند ورزش را به خوبی انجام دهد. در نتیجه فرد بدون خم شدن به جلو و بدون وارد آوردن فشار بسیار زیاد به ستون فقرات، از ورزش کردن خود لذت می‌برد.

برنامه تمرینی با دوچرخه ثابت برای سیاتیک

برنامه تمرینی دوچرخه ثابت برای سیاتیک

 دوچرخه ثابت برای سیاتیک به خصوص مدل مبله آن، حمایت کاملی از کمر فرد بیمار می‌کند؛ بنابراین از آنجایی که کمر فرد در حالت بسیار مناسبی قرار می‌گیرد، درد سیاتیک او را کاهش می‌دهد. اما توجه به این نکته ضروری است که اگرچه ورزش باعث بهبود درد سیاتیک می‌شود، اما کشش و ورزش بیش از اندازه و بدون نظر مربی و پزشک متخصص می‌تواند مشکلات دیگری را برای شما به همراه داشته باشد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در صورت داشتن درد سیاتیک، برای انجام تمرینات حتما زیر نظر مربی و با تعداد تکرارهای معین ورزش کنید. همچنین اگر با انجام برنامه‌های تمرینی دوچرخه ثابت برای درمان سیاتیک دچار درد شدید شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما ورزش را متوقف کنید.

یکی از تمرین‌های ساده با دوچرخه ثابت جهت درمان سیاتیک این است که بر روی دوچرخه ثابت پشتی دار به صورت صاف و بدون قوز بنشینید. سپس بالاتنه خود را شل نگه داشته و شروع به رکاب‌زدن کنید. از انجام این تمرین با شدت زیاد و به مدت طولانی جدا خودداری کنید. چرا که می‌تواند به کمر شما آسیب وارد کند.

جمع بندی

ما در این مقاله در رابطه با تاثیر دوچرخه ثابت برای سیاتیک صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه‌ای از استفاده از این دستگاه بدنسازی برای درمان درد سیاتیک خود دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر به دنبال خرید دوچرخه ثابت هستید، به فروشگاه دنیز اسپرت مراجعه کنید. در این فروشگاه می‌توانید دوچرخه ثابت با بهترین کیفیت تهیه نمایید. همچنین متخصصان دنیز اسپرت به شما در خرید بهترین و مناسب‌ترین دوچرخه ثابت به شما کمک می‌کنند. برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − سه =