دویدن روی تردمیل یا پیاده روی؟ کدام یک بهتر است؟

زندگی مدرن و آپارتمان نشینی امروزی باعث شده است تا بسیاری از افراد دچار چاقی و بیماری‌‌های مرتبط با آن شوند. برای این منظور باید ورزش کردن و تحرک را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که دویدن بر روی تردمیل بهتر است یا پیاده ‌روی در مکان‌های عمومی، خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا به جواب سوال خود برسید.

چرا که ما در این مقاله قصد داریم تا مقایسه‌ای بین تردمیل با پیاده‌ روی داشته باشیم. ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

دویدن روی تردمیل یا پیاده روی؟ کدام یک بهتر است؟

مزایا و معایب پیاده روی

برای حفظ سلامت و بهبود سلامت جسمانی، پیاده‌روی در فضای باز یک روش بسیار عالی است. این ورزش رایگان می‌تواند بدن شما را در برابر انواع بیماری‌ها تقویت کند. از جمله فواید پیاده‌روی بر روی سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیاده‌روی در فضای باز کمک می‌کند تا بتوانید کالری زیادی را بسوزانید. این چربی‌سوزی علاوه بر کاهش وزن به تناسب اندام نیز کمک می‌کند.
  • مهم‌ترین فایده پیاده‌روی، تاثیر مثبت آن بر روی سلامت قلب است؛ بنابراین پیاده‌روی روزانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
  • پیاده‌روی بعد از هر وعده غذایی، باعث کاهش قند خون در بدن می‌شود.
  • پیاده‌روی تقویت ماهیچه‌ها و مفاصل را به دنبال دارد و خطر مبتلا شدن به برخی از بیماری‌ها مانند آرتروز و آرتریت را به حداقل می‌رساند.
  • سیستم ایمنی بدن با پیاده‌روی تقویت می‌شود.
  • شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید، پیاده‌روی برخلاف ایجاد خستگی در بدن، باعث تقویت انرژی می‌شود.
  • با قدم زدن و پیاده‌روی در فضاهای باز، اضطراب و افسردگی در شما کاهش پیدا می‌کند.
  • سعی کنید که پیاده‌روی را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. این موضوع خود می‌تواند بر روی افزایش عمر افراد تاثیر مثبت بگذارد. چرا که پیاده‌روی در محیط باز می‌تواند خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش دهد.
  • پیاده‌روی به باز شدن ذهن کمک بسیار زیادی می‌کند. چرا که هنگام راه رفتن می‌توانید آزادانه‌تر و خلاقانه‌تر فکر کنید. حتی برخی ایده‌های جدید نیز هنگام پیاده‌روی به ذهن می‌رسد.

با وجود مزایایی که پیاده‌روی بر روی سلامت جسم و ذهن می‌گذارد، این ورزش می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. از جمله آنها می‌توان به مشکلات استخوانی کف پا، آسیب تاندون و آسیب به ساق پا مربوط به انتخاب کفش نامناسب، جذب دی اکسید کربن هوا در شب، عدم جذب ویتامین دی و… اشاره کرد.

مزایا دویدن روی تردمیل

ورزش با تردمیل در مقایسه با پیاده‌روی در فضای باز مزایای بسیار زیادی دارد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هرگونه ضربه یا آسیب: میزان آسیب‌دیدگی بدن هنگام کار با تردمیل در مقایسه با زمانی که در فضای باز هستید، بسیار کم است. به این دلیل که شما در فضای باز در حال دویدن در یک سطح ناهموار هستید. اما تردمیل به دلیل دارا بودن سطح نرم و صاف، آسیب‌دیدگی پاهای شما را به حداقل می‌رساند.
  • کنترل شرایط: در صورت تمایل شما می‌توانید تمرینات سبک و یا سنگین داشته باشید. همچنین می‌توانید با توجه به شرایط آب و هوایی میزان تمرینات خود را بیشتر و یا کمتر کنید.
  • شبیه‌سازی شرایط مسابقه: شما می‌توانید به کمک دو قابلیت شیب و سرعت تردمیل، شرایط یک مسابقه حرفه‌ای را برای خود شبیه‌سازی کنید.
  • افزایش سلامت روان: دویدن بر روی تردمیل می‌تواند باعث عملکرد بهتر مغز شما شود. به این دلیل که دویدن بر روی تردمیل باعث ترشح هورمون اندورفین می‌شود و می‌تواند احساس شادی را در شما به وجود بیاورد.
  • تقویت سلامت قلب: ورزش‌های هوازی مانند دویدن بر روی تردمیل می‌تواند به تقویت ماهیچه‌های قلب شما کمک بسیار زیادی کند.
  • ایمنی بیشتر: دویدن بر روی تردمیل، راحت‌تر از دویدن بر روی سطح زمین است. چرا که دیگر خطراتی مانند تصادف با ماشین، اذیت و آزار دیگران و… شما را تهدید نمی‌کند.
  • کمک به کاهش وزن: کالری‌سوزی تردمیل بسیار بالا است و می‌تواند به کاهش وزن شما کمک بسیار زیادی کند.
  • کمک به عضله‌سازی: دویدن روی تردمیل، عضله‌سازی پاها را افزایش می‌دهد.
  • انعطاف‌پذیری مفاصل: دویدن مرتب روی تردمیل خطر ابتلا به بیماری‌های مفصلی را کاهش می‌دهد. چرا که باعث انعطاف‌پذیری مفاصل می‌شود.
  • ایجاد تراکم استخوان: دویدن بر روی تردمیل باعث قوی‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

تردمیل یا پیاده روی

معایب دویدن روی تردمیل

قبل از خرید هر نوع وسیله ورزشی باید ابعاد مختلف دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. با وجود مزایایی که دستگاه تردمیل دارد، استفاده از آن نیز می‌تواند معایبی برای شما به دنبال داشته باشد؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به مزایا و معایب آن نسبت به خرید این دستگاه تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. از جمله معایب استفاده از دستگاه تردمیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیاده‌روی در فضای باز، یک ورزش رایگان است. اما برای ورزش کردن با تردمیل باید هزینه بپردازید. چرا که قیمت دستگاه تردمیل بسیار بالا است؛ بنابراین هر کسی توان خرید این دستگاه را ندارد.
  • دستگاه تردمیل بسیار بزرگ است. اگر قصد خرید این دستگاه برای خانه را دارید، باید فضای کافی برای نگهداری آن داشته باشید. چرا که فضای زیادی از خانه را اشغال می‌کند.
  • برای استفاده از تردمیل نیاز است تا دانش کافی نسبت به کار کردن با این وسیله را داشته باشید. در برخی از موارد همه افراد قادر نیستند تا بتوانند تمامی تنظیمات آن را یاد بگیرند. در نتیجه نیاز است تا یک مربی حرفه‌ای در کنار خود داشته باشند. شما میتوانید برای آشنایی ابتدایی با تردمیل، مقاله ” راهنمای استفاده از تردمیل ” و ” نحوه کار با صفحه نمایش تردمیل ” را مطالعه نمایید.
  • تنوع حرکات ورزشی با تردمیل بسیار محدود است. چرا که شما تنها باید پیاده‌روی و دویدن را بر روی تردمیل انجام دهید. این موضوع خود می‌تواند باعث ایجاد خستگی و کسلی شود.
  • دویدن نادرست بر روی تردمیل باعث می‌شود تا فرم بدن شما تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر به صورت حرفه‌ای و درست بر روی تردمیل ورزش نکنید، اسکلت بدن شما دچار تغییر خواهد شد.
  • پیاده‌روی در فضای باز باعث می‌شود تا احساس بهتری هنگام ورزش کردن داشته باشید. چرا که شما می‌توانید زیبایی‌های محیط اطراف خود را ببینید و از آن لذت ببرید. اما ورزش کردن بر روی تردمیل فقط در یک فضای بسته خانه یا باشگاه است.

تردمیل بهتر است یا پیاده روی؟

اگر شما هم بین انتخاب پیاده‌روی در محیط باز و دویدن بر ر وی تردمیل دچار تردید شده‌اید، باید بگوییم که تصمیم‌گیری بین این دو مورد، بستگی به موقعیت و شرایط فیزیکی بدن شما دارد. به صورت کلی شما می‌توانید با توجه به شرایط زیر نسبت به انتخاب یکی از این دو مورد تصمیم‌گیری کنید:

  • اگرچه پیاده‌روی در محیط باز و پیاده‌روی بر روی تردمیل از نظر کالری سوزی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، اما برخی تمرین کردن بر روی تردمیل را کسل‌کننده و تکراری می‌دانند. چرا که پیاده‌روی در محیط باز باعث می‌شود تا شما بتوانید زیبایی‌های محیط اطراف را ببینید و از دیدن آنها نهایت لذت را ببرید.

این در حالی است که پیاده‌روی بر روی تردمیل در خانه انجام می‌شود و دیگر خبری از دیدن مناظر طبیعی نیست.

  • پیاده روی می‌تواند به صورت جمعی صورت بگیرد. اما ورزش کردن بر روی تردمیل یک کار تک نفره است. همین موضوع می‌تواند بر روی تقویت روحیه شما تاثیرگذار باشد.
  • به کمک تردمیل می‌توانید تمرینات منظم‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تری را انجام دهید. به این دلیل که تردمیل تنظیمات پیشرفته‌ای دارد و می‌توانید میزان سرعت، کالری مصرف شده، ضربان قلب و… را مشخص کنید. این در حالی است که در پیاده‌روی در فضای باز همچین امکانی وجود ندارد.
  • ورزش با تردمیل در هر نوع شرایط آب و هوایی برای شما فراهم است. اما پیاده‌روی در فضای باز باید حتما در یک شرایط آب و هوایی مناسب باشد.
  • ایمنی ورزش کردن با تردمیل در مقایسه با پیاده‌روی در فضای باز بسیار بیشتر است. چرا که طولانی بودن مسیر و خطرات در طول مسیر پیاده‌روی بسیار بیشتر است.
  • تقویت عضلات در پیاده‌روی نسبت به پیاده‌روی بر روی تردمیل بسیار بیشتر است و باعث خوش فرم شدن بدن شما می‌شود.

پیاده روی بیشتر چربی میسوزاند یا تردمیل؟

پیاده روی بیشتر چربی می‌سوزاند یا تردمیل؟

بیشترین سوالی که ذهن ورزشکاران را هنگام استفاده از تردمیل درگیر خود کرده است، میزان چربی‌سوزی تردمیل در مقایسه با  پیاده‌روی است. بسیاری از افراد برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. کار با تردمیل و پیاده‌روی در فضای باز می‌تواند شما را به این اهداف برساند. اما فاکتورهای مهم دیگری برای چربی‌سوزی تاثیرگذار هستند. از جمله آنها می‌توان به وزن و سن نیز اشاره کرد.

به کمک تردمیل می‌توانید در یک ساعت در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری بسوزانید. هرچقدر که میزان تمرینات شما شدیدتر باشد، میزان انرژی صرف شده برای کالری‌سوزی بیشتر خواهد شد. به طوری که با تمرینات اینتروال می‌توانید میزان چربی‌های زیادی را از بین ببرید. اگر سرعت تردمیل خود را بر روی ۳.۵ کیلومتر تنظیم کنید، می‌توانید در یک ساعت در حدود ۳۰۰ کالری بسوزانید.

اگر سرعت دستگاه را بر روی ۵ کیلومتر در ساعت تنظیم کنید، در حدود ۶۰۰ کالری و با سرعت ۷.۵ کیلومتر در ساعت در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری خواهید سوزاند؛ بنابراین اگر قصد دارید تا در حدود ۱ کیلوگرم لاغر شوید، باید سرعت دستگاه را بر روی ۷.۵ کیلومتر در ساعت بگذارید و این تمرین را بیش از یک بار در هفته انجام دهید.

اما با نیم ساعت پیاده‌روی در یک سطح هموار می‌توانید با سرعت کم در حدود ۱۱۸ کالری بسوزانید. اگر سرعت شما در پیاده‌روی متوسط باشد، بعد از نیم ساعت پیاده‌روی در حدود ۱۳۰ کالری و با سرعت بالا در حدود ۱۹۷ کالری خواهید سوزاند؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به شرایط فیزیکی خود، نسبت به انتخاب یکی از این روش‌ها برای چربی‌سوزی بدن اقدام کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با دویدن بروی تردمیل و پیاده‌روی در فضای آزاد صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه‌ای از این دو ورزش را دارید و قدم زدن و فواید آن را می‌دانید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. اگر درباره خرید تردمیل سوالی داشتید، می‌توانید با مشاوران و متخصصان دنیز اسپرت نیز صحبت کنید. این مجموعه به شما در انتخاب بهترین گزینه به صورت رایگان کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + هجده =