اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت

دوچرخه ثابت بعد از تردمیل جزو یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های بدنسازی در بین افراد به شمار می‌رود. استفاده از دوچرخه ثابت برای کسانی که وقت کافی و یا مکان مناسب برای دوچرخه سواری ندارند، یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. اگر شما هم قصد استفاده از این دستگاه را دارید، باید نحوه استفاده از دوچرخه ثابت را بدانید تا در هنگام فعالیت ورزشی با این دستگاه، بدن شما دچار آسیب نشود. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت

۱- نامیزان بودن زین دوچرخه

بالا و پایین بودن زین صندلی از جمله مواردی است که می‌تواند باعث آسیب‌رسیدن به بدن در حین انجام تمرینات ورزشی با دوچرخه ثابت شود. به عنوان مثال اگر زین صندلی پایین‌تر از حد معمول باشد، این ویژگی باعث می‌شود تا باسن شما هنگام پدال‌زدن به سمت جلو و عقب برود. بنابراین بعد از تمرین ممکن است در ناحیه کشاله ران، آثار کبودی ببینید و یا ممکن است دردی را در قسمت ران خود احساس کنید.

همچنین اگر زین صندلی دوچرخه بالا باشد، این ویژگی باعث می‌شود تا پدال‌زدن کمی برای شما سخت شود. در نتیجه زودتر از حد معمول خسته می‌شوید و انرژی زیادی از شما گرفته می‌شود. بنابراین باید زین هر نوع دوچرخه ثابت مانند دوچرخه ثابت ایستاده، دوچرخه ثابت مبله و دوچرخه اسپینینگ را مطابق با قد خودتان تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود تا راحت‌تر رکاب بزنید.

۲- عدم تنظیم دسته‌های دوچرخه

در صورتی که دسته‌های دوچرخه ثابت بالاتر از صندلی باشد، باعث می‌شود تا نتوانید تعادل خود را حفظ کنید. همچنین این موضوع باعث آسیب‌رسیدن به بدن شما می‌شود. به عنوان مثال پایین بودن بیش از حد دسته‌های دوچرخه، فشار زیادی را بر روی ستون فقرات و کمر شما وارد می‌کند. در نتیجه بعد از مدتی تمرین ممکن است ستون فقرات شما تغییر حالت دهد. این موضوع خود می‌تواند باعث افزایش درد شود.

بنابراین قبل از استفاده از دوچرخه ثابت باید بررسی کنید تا دسته‌های دوچرخه در موازات با صندلی قرار داشته باشند.

۳- محکم گرفتن دسته دوچرخه

برخی از افراد عادت دارند تا هنگام دوچرخه‌سواری، دسته‌های دوچرخه را محکم بگیرند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که بر روی دوچرخه، عقبتر از حالت عادی نشسته باشید. در نتیجه باعث می‌شود تا دست‌های شما وزن زیادی را تحمل کنند. این در حالی است که وجود دسته در دوچرخه ثابت تنها برای این موضوع است که شما بتوانید تعادل خود را هنگام پدال‌زدن حفظ کنید.

اما اگر پدال‌زدن باعث درد در ناحیه شانه، بازو و… می‌شود، یعنی شما دسته‌های دوچرخه را به شیوه نادرست گرفته‌اید.

۴- تنظیم  کم مقاومت دوچرخه؛ یکی از اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت

برای اینکه هنگام تمرین کردن، دوچرخه ثابت از کنترل خارج نشود، باید یک مقاومت مناسبی را انتخاب کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا علاوه بر خارج نشدن دوچرخه از حالت کنترل، زانوهای شما با دوچرخه برخورد نکند. به عنوان مثال انتخاب مقاومت کم باعث می‌شود تا پدال از زیر پای شما خارج شده و به زانوهای شما آسیب جدی وارد شود.

مهم ترین اشتباهات در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت

۵- تنظیم زیاد مقاومت دوچرخه

تنظیم زیاد مقاومت دوچرخه، یکی دیگر از اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت است. انتخاب مقاومت زیاد باعث می‌شود تا میزان سرعت رکاب‌زدن شما کاهش پیدا کند. در نتیجه ران‌ها و مچ پای شما نیز به حرکت در می‌آید. این موضوع بعد از مدتی می‌تواند باعث آسیب‌رسیدن به مفاصل و زانو درد شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از استفاده از دوچرخه ثابت، حتما میزان مقاومت مناسبی را انتخاب کنید تا رکاب‌زدن برای شما مشکل نباشد.

۶- خم کردن آرنج به دو طرف

برخی عادت دارند تا هنگام استفاده از دوچرخه ثابت، آرنج‌های خود را به دو طرف خم کنند. این موضوع باعث می‌شود تا فشار بسیار زیادی به بازوهای شما وارد شود؛ بنابراین باید زاویه آرنج با مچ دست‌های شما در یک راستا باشند تا آسیبی به دست‌‌های شما وارد نشود.

۷- غافل شدن از مرکز بدن

هرچقدر که تمرکز شما از روی مرکز بدن یعنی شکم و عضلات میان تنه خارج شود، آسیب وارد شده به بدن در حین استفاده از دوچرخه ثابت بیشتر خواهدبود. در نتیجه اگر میزان درگیری این اعضا در حین دوچرخه‌سواری بیشتر باشد، خستگی بدن کمتر خواهد شد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که هنگام تمرین با دوچرخه ثابت شانه‌های خود را عقب نگه دارید و جوری بر روی صندلی دوچرخه ثابت بنشینید که ستون فقرات شما در یک راستا قرار بگیرد. این حالت باعث می‌شود تا عضلات شکمی شما درگیر شده و کمتر دچار خستگی شوید.

۸- جدا کردن پاها از پدال؛ اشتباهی رایج در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت

برخی از افراد هنگام رکاب‌زدن در دوچرخه ثابت، پاهای خود را از رکاب جدا می‌کنند. این موضوع یک نیروی خنثی به باسن شما وارد می‌کند و باعث ایجاد کمردرد در آینده می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که هنگام کار با دوچرخه ثابت، تمام تمرکز شما بر روی رکاب‌زدن باشد. به گونه‌ای که کف پاهای شما به خوبی بر روی پدال قرار بگیرد. این ویژگی احتمال آسیب دیدن پاها را به حداقل می‌رساند.

استفاده اشتباه از دوچرخه ثابت

۹- حرکت نامتعادل هنگام رکاب زدن

برخی عادت دارند که هنگام رکاب‌زدن از سمتی به سمت دیگر متمایل شوند. به خصوص اگر در حال گوش‌دادن به آهنگی هستید و یا با کسی صحبت می‌کنید، این موضوع می‌تواند باعث برهم‌خوردن تعادل شود. در چنین شرایطی برخی دسته‌های دوچرخه ثابت را محکم می‌چسبند تا تعادل آنها برهم نخورد. این ویژگی خود می‌تواند باعث خستگی و در نتیجه آسیب به بدن شود.

بنابراین سعی کنید که هنگام رکاب‌زدن، تمام تمرکز شما بر روی پدال باشد.

۱۰- استفاده از لباس‌های نامناسب

استفاده از لباس‌های نامناسب، یکی از اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت است که برخی افراد آن را انجام می‌دهند. شما نباید هنگام استفاده از دوچرخه ثابت از لباس‌های بلند و یا گشاد استفاده کنید. این نوع پوشش باعث می‌شود تا در حین پدال‌زدن، لباس در دوچرخه گیر کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما از لباس‌های چسبان مانند استرج استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله با اشتباهات رایج هنگام استفاده از دوچرخه ثابت، آشنا شدید. اگر در رابطه با نحوه صحیح استفاده از دوچرخه ثابت سوالی داشتید، می‌توانید در بخش نظرات، سوال خود را مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم. در صورت تمایل به خرید دوچرخه ثابت می‌توانید فروشگاه اینترنتی دنیز اسپرت را انتخاب کنید. تنوع دوچرخه ثابت در این فروشگاه بسیار زیاد است و شما می‌توانید دوچرخه مورد نیاز خود را خریداری کنید. شما می‌توانید برای خرید بهترین دستگاه ورزشی دوچرخه ثابت و آشنایی با نحوه استفاده از این قطعه، مشاوره‌های رایگان متخصصان ما در این فروشگاه را دریافتی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 15 =